Flyforsinkelse

Vi sørger for, at du får op til 4.500 DKK pr. passager i kompensation, hvis du inden for de sidste 3 år har oplevet en flyforsinkelse.
Vi sikrer, at dine passagerrettigheder bliver overholdt under hele din flyrejse.
Vi behandler din sag til billig, fast pris og tager gratis sagen i retten.

 
Anmeld dit krav HER eller skriv til kontakt@flyadvokat.dk

 

 

Er du berettiget til kompensation for flyforsinkelse?

Om du er berettiget afhænger af, om start- og/eller slutdestinationen ligger inden for EU, den samlede forsinkelsestid og om flyselskabet er registreret i EU.

Destinationer EU flyselskab Ikke-EU flyselskab
Start uden for EU til uden for EU Nej Nej
Start uden for EU til EU Ja Nej
Start EU til uden for EU Ja Ja
Start EU til EU Ja Ja

 

Ekstraordinære omstændigheder

Skyldtes forsinkelsen usædvanlige omstændigheder uden for flyselskabets kontrol (f.eks. vejret), er du højest sandsynligt ikke berettiget til kompensation.

Erstatningens størrelse

Hvad flyselskabet skal udbetale i kompensation afhænger af rejsens længde
og den samlede forsinkelsestid ved ankomst til slutdestinationen.

Beløb er pr. passager:

Destinationer Forsinkelsestid
Start uden for EU til EU Afstand Under 3 timer Over 3 timer
Under 1500 km 0,- 1860,-
1500-3500 km 0,- 2980,-
Over 3500 km 0,- 4470,-
Start EU til uden for EU Under 1500 km 0,- 1860,-
1500-3500 km 0,- 2980,-
Over 3500 km 0,- 4470,-
Start EU til EU Under 1500 km 0,- 1860,-
1500-3500 km 0,- 2980,-
Over 3500 km 0,- 2980,-

 

Gratis forfriskninger og overnatning

Ved en forsinkelsestid på mindst 2 timer, så har du også ret til:

  • Gratis måltid og forfriskninger
  • Gratis telefonopkald

Ved en forsinkelsestid på mindst 5 timer, har du derudover ret til:

  • Gratis overnatning, hvis nødvendigt
  • Transport fra og til lufthavnen

Sagsbehandling

Når vi har modtaget de oplysninger, som vi skal bruge fra dig, er det første vi gør at dobbelttjekke, hvilket flyselskab der opererede flyet på afgangen, den faktiske forsinkelsestid og de faktiske destinationer. Dette gør vi for at sikre, at det er det korrekte flyselskab, vi sender kravet om kompensation til, samt at vi opkræver det korrekte kompensationsbeløb. Herefter sender vi kravet afsted til flyselskabet.
Vi sørger for løbende at følge op på kravet, hvis ikke flyselskabet vender tilbage inden for rimelig tid.

 

Når vi hører tilbage fra flyselskabet, er der flere veje, sagen kan gå:

  • Afviser flyselskabet retmæssigt kravet, meddeler vi dig dette og sagen afsluttes.
  • Accepterer flyselskabet kravet, afventer vi kompensationsbeløbet. Herefter afregnes sagen og din del af kompensationsbeløbet fremsendes til dig.
  • Afviser flyselskabet kravet, vurderer vi, om sagen kan sendes i retten eller skal behandles hos den kompetente trafikstyrelse. Når sagen afsluttes, vil sagen enten være retmæssigt afvist eller accepteret af flyselskabet, og de ovenfor nævnte fremgangsmåder følges.

Du vil blive orienteret om din sag under hele forløbet, men du er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os for en direkte opdatering.